Ubat Gigi Colgate Boleh Menyebabkan Kanser dan Kemandulan



Bahan kimia (Triclosan) yang dikaitkan dengan pertumbuhan sel kanser sedang digunakan oleh orang ramai dalam ubat gigi setiap hari. Namun, Colgate Total menegaskan bahawa bahan kimia Triclosan, yang digunakan adalah dengan tujuan untuk mencegah penyakit gusi dan selamat untuk digunakan.

 Ini kerana ubat gigi Colgate telah diluluskan pada tahun 1997 oleh Pentadbiran Makanan dan Dadah.Tambahan pula, Colgate mengeluarkan kenyataan dimana Bahan Kimia Trichlosan hanya akan memberi kesan sedemikian jika diambil dengan dos yang tinggi.

Namun FDA tidak bersetuju dengan kenyataan itu kerana bahan kimia triclosan boleh menyebabkan kanser. Bukti serta kajian baru juga menunjukkan memang ada kemungkinan untuk bahan kimia ini memberi kesan kepada pengguna - termasuk kelahiran pramatang dan tulang mundur pada haiwan.

'Kajian dan Penyelidikan baharu mengenai triclosan, menimbulkan persoalan sama ada di mana kedudukan FDA diragui kerana keputusanya dalam meluluskan 17 tahun yang lalu,' saintis memberitahu Bloomberg.

Pada tahun 2010, kajian mengenai triclosan telah membuktikan bahan kimia ini mampu untuk mengatasi masalah pencemaran bakteria, memandulkan dan mengurangkan penghasilan sperma kepada tikus.


Walaupun dengan bukti-bukti yang ada, termasuk kesan triclosan kepada kerosakan fungsi pertumbuhan tulang yang di jalan kan kepada tikus makmal, Colgate tetap menegaskan Product Mereka selamat dan kajian ini tidak relevan kerana di jalankan keatas haiwan.

Sumber: Bloomberg

Labels: kesihatan, semasa, tips
Back To Top