Kenapa Islam Haramkan Khinzir??



Soalan
Assalamualaikum Dato' Mufti
Saya ada beberapa soalan penting seperti di bawah; saya sekarang tinggal di luar negara, dan saya sering menghadapi masalah untuk menerangkan persoalan-persoalan di bawah kepada orang bukan muslim berkenaan persoalan dibawah..

1. Kenapa dan mengapakah umat Islam di haramkan memakan khinzir, atau menyentuh khinzir.

2. Adakah mencukupi jika saya menyentuh khinzir atau bahagian daripadakhinzir, kemudian saya mencuci anggota badan yang tersentuh khinzir itu hanya dengan sabun sahaja?

3. Kenapa dan mengapakah umat islam di haramkan menyentuh anjing.

4. Bilakah dan bagaimanakah keadaannya yang membolehkan umat islam menyentuh anjing. seperti yang saya pernah dengar sekiranya kering sama kering maka kita boleh mnyentuh anjing dan cuma perlu basuh denga sabun sahaja tangan kita kemudian...kalau basah dengan kering kita wajib samak?

5. Bolehkah umat Islam memelihara anjing?

6. Bagaimanakah cara untuk membersihkan anggota badan yang di jilat oleh anjing?
Itu sahaja buat masa ini, dan saya amat berharap pihak tuan mufti dapat memberikan penerangan yang terperinci dan jelas berkaitan dengan persoalan saya ini. Kerjasama dan sokongan daripada pihak tuan mufti amatlah saya hargai.

Jawapan : 
  • Pengharaman memakan daging khinzir oleh umat Islam telah disebut oleh Allah S.W.T. dalam surah al-Baqarah ayat 173. Larangan ini juga termasuk menyentuh atau memegang binatang tersebut. Dunia perubatan pada hari ini telah membuktikan bahawa di dalam daging khinzir, darah dan usus-ususnya terdapat sejenis cacing yang sangat merbahaya (cacing pita dan telur-telurnya yang keras) yang boleh mendatangkan penyakit kepada manusia. Inilah hikmah pengharaman ke atas binatang tersebut. Di sini telah terbukti betapa agungnya Syariat Allah S.W.T. yang mendahului ilmu pengetahuan manusia.
  • Seluruh bahagian anggota khinzir dikategorikan sebagai najis mughallazah(najis berat). Saudara hendaklah mencuci anggota badan yang terkena najis tersebut sebanyak tujuk kali basuhan air dan mula-mulanya dengan air yang bercampur tanah (tanah liat) sebanyak 1 x.
  • Pengharaman ke atas anjing termasuk memakan dagingnya, menyentuhatau memegangnya. Ada pun pengharaman ke atas binatang ini tidak disebut oleh Allah S.W.T. di dalam Al- Quran tetapi ada disebut di dalam hadis Rasulullah S.A.W. Anjing juga dikategorikan sebagai najis mughallazah (najis berat). Pengharaman ke atas anjing diqiaskan kepada pengharaman ke atas khinzir kerana sifatnya yang kotor dan menjijikkan.
  • Jika anggota yang tersentuh itu adalah kering sama kering, maka tidak perlu disamak, cukup sekadar membasuh anggota yang terkena najis dengan sabun. Tetapi jika sebaliknya (basah sama basah atau kering sama basah) maka wajib disamak iaitu kaedahnyanya sama seperti perkara no. 2 di atas.
  • Umat Islam diharuskan memelihara anjing sekiranya digunakan untuktujuan tertentu seperti polis menggunakan anjing untuk mengesan, pemburu menggunakan anjing untuk memburu, petani memelihara anjing untuk menjaga kawasan tanaman dan sebagainya. Tetapi harus diingat bahawa kaedah penjagaan ke atas binatang tersebut hendaklah mengikut cara yang telah ditetapkan di dalam Islam.
Sumber: Fatwa Negeri Selangor

Labels: islamik, semasa, tazkirah
Back To Top