Hati-hati, kurang tidur boleh menyebabkan 7 penyakit ini



Tidur menjadi proses penting untuk tubuh, di mana akan mempengaruhi segala fungsi sistem di dalam tubuh. Jadi, jangan sampai korang  mengalaminya dan inilah tujuh kesan kekurangan tidur yang perlu diketahui:

1. Keletihan fizikal dan tekanan secara mental
Kekurangan tidur sudah pasti akan memberi kesan fizikal pada tubuh. Sama seperti pemakanan, tidur juga penting untuk mengistirahat badan secara penuh. Ketika tidur, tubuh akan mula dalam proses pembaharuan sel dan memperbaiki otot. Ini adalah masa bagi otak menyimpan semua maklumat yang telah diterima sepanjang hari. Kurang tidur selanjutnya akan menyebabkan keletihan serta tekanan.


2. Kenaikan berat badan
Kurang tidur juga akan melambatkan sistem metabolisme, kerana proses mencerna gula yang dimakan siang hari akan terganggu. Kurang tidur menyebabkan meningkatnya rasa lapar pada jam-jam yang tidak teratur, kerana badan mula menuntut lebih banyak makanan daripada apa yang diperlukan, sehingga akan menyebabkan kenaikan berat badan.

3. Menjadi pelupa
Seseorang yang tidak cukup tidur boleh menghalang fungsi kognitif dan membuat otak tidak berfungsi dengan maksimum. Akan menyebabkan merasa sering lupa dan bingung, korang perlu semak semula jam tidur pada malam sebelumnya.

4. Kulit kusam
Orang yang kurang tidur cenderung menyebabkan lingkar mata menjadi hitam serta tumbuhnya berjerawat. Kekurangan tidur akan menyebabkan tubuh lebih banyak melepaskan hormon kortison. Hormon ini akan memecahkan kolagen di kulit, yang bertanggung jawab membuat kulit halus dan bersinar.

 5. Kemurungan dan gangguan psikologi
Banyak kajian yang menunjukkan kurang tidur menyebabkan gangguan psikologi, termasuk kemurungan. Orang yang mengalami insomnia akan lebih terdedah terkena gangguan tersebut, berbanding dengan orang yang mendapat cukup tidur.

6. Penyakit kardiovaskular

Kurang tidur akan menyebabkan peningkatan hormon stres dalam tubuh. Ini menjejaskan kesihatan secara keseluruhan, termasuk pada jantung. Hormon stres boleh merosakkan pembuluh darah, yang akan menyebabkan tekanan darah tinggi.

 7. Diabetes
Seperti disebut sebelum ini bahawa kurang tidur akan menyebabkan metabolisme tubuh berkurangan dan menurun, di mana akan mengurangkan kemampuan tubuh untuk mencerna glukosa. Dan, ini disebut akan menyebabkan diabetes serta obesiti.

Sumber: Nakbebel.com

Labels: kesihatan, semasa, tips
Back To Top