8 Tips Mendidik Anak Berpuasa



1. Ibu bapa perlu memberikan penerangan yang santai berkenaan puasa dan kebaikan orang yang berpuasa. Wujudkan perasaan untungnya berpuasa dalam hati anak-anak.

2. Bantu mereka untuk berpuasa dengan memastikan mereka bersahur pada awal pagi. Hidangan untuk bersahur juga hendaklah dapat memberikan tenaga dan kekuatan buat mereka untuk berpuasa. Ibu dan bapa seharusnya tidak bersikap “makan sahaja apa yang ada”.

3. Berikan pujian kepada anak-anak yang mampu berpuasa walaupun tidak sepenuhnya. Elakkan memarahi dan merendahkan mereka. Sebaliknya, berikan galakan dan dorongan yang lebih kepada mereka.

4. Jangan tunjukkan apa-apa makanan yang membuka selera hadapan mereka. Melihat makanan akan melemahkan keazaman anak-anak yang baru belajar berpuasa untuk menyempurnakan puasa.

5. Wujudkan suasana berlumba-lumba memperbanyakkan puasa dikalangan anak-anak.

6. Berikan ganjaran kepada anak-anak yang mampu berpuasa secara sempurna. Contohnya, berikan makanan yang mereka inginkan untuk juadah berbuka puasa.

7. Sekiranya anak anda sudah tidak mampu meneruskan puasa, janganlah memaksa dan memarahinya. Paksaan akan memburukkan keadaan.

8. Nasihatkan mereka agar mengurangkan aktiviti-aktiviti bermain yang meletihkan badan. Ibu bapa juga sewajarnya menyusun aktiviti yang berfaedah untuk anak-anak agar fokus kepada letih dan lapar tidak ada.

Sumber: Ad-Deen

Back To Top